«Байка вчить, як на світі жить»



Дата04.07.2016
өлшемі117.26 Kb.
түріПовідомлення

Денисенко Світлана Іванівна м.Оріхів Запорізька область

Тема: «Байка вчить, як на світі жить»

Мета: поглибити та узагальнити знання учнів про жанр байки в літературі, байкарську спадщину видатних байкарів; вчити аналізувати байки, розкривати повчальний та алегоричний зміст байок, розпізнавати риси людського характеру; формувати навички виразного читання та інсценування; розвивати творчі, аналітичні здібності, логічне та образне мислення учнів, виховувати розуміння краси слова, інтерес до світової літератури.

Обладнання: Портрети байкарів, ілюстрації до байок, таблиця аналізу байок, пам’ятки, словник літературознавчих термінів

Епіграф: «Єдина в байки є мета й призначення –

Погані смертних виправляти звичаї

І закликати люд до справедливості». Федр

«Здається, байка просто бреше,

а справді ясну правду чеше...» Л.Глібов

Тип уроку: урок-дослідження
Хід уроку

Організаційний момент


  1. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

Минають століття, приходять нові покоління, а байка стоїть на сторожі загальнолюдських ідеалів – добра, справедливості. честі. Байка – один із найголовніших жанрів дидактичної (повчальної) літератури. Тому не дивно, що в байці втілена народна мудрість, закони життя людей. Байка засуджує людські вади, які заважають жити суспільству. В житті, на жаль, ще зустрічаються грубість, тупість, підступність, лукавство, несправедливість, жорстокість, неробство і дармоїдство…

Ось чому найвидатніші байкарі всіх часів і народів, від Езопа до Крилова та Глібова, вірячи в людину та її високе призначення на землі, звернулись до жанру байки.

Ми спробуємо зазирнути в історичне минуле, ознайомитися з особливостями байки, та зрозуміти значення цього літературного жанру.
Девіз нашого уроку: Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати.




  1. Актуалізація опорних знань.

  1. Бліц-опитування:

  1. Що ми знаємо про байку? Що таке байка?

  2. До якого роду літератури відноситься байка?

  3. Яким жанром була байка спочатку: усним чи писемним? Чому?

  4. Про що йдеться в байках?

  5. Хто був першим байкарем?

  6. Яких відомих байкарів ви знаєте?

  7. Які ознаки вирізняють байку з-поміж інших жанрів?

  8. Яка будова байки?

  9. Що таке «езопова мова»?




  1. Словник літературних термінів

Байка – від давньоруської баять, баити – говорити, розповідати,

невеликий за обсягом твір, алегоричного, повчального, гумористичного та сатиричного характеру.

«Літературознавчий словник-довідник» подає таке визначення байки – це «коротке, переважно віршоване, алегоричне оповідання, в якому закладено дидактичний зміст; один з різновидів ліро-епічного жанру»

Байка – це коротке оповідання сатиричного і повчального характеру, у якому висміюються людські вади та недоліки суспільного життя.

Персоніфікація (або уособлення) – художній прийом перенесення властивостей людей на тварин, рослини, предмети.

Алегорія ( з грецької « інакомовлення ») – це відображення одного предмета через інший.

Мораль у байці – повчальний висновок у байці.

Сатира – художній прийом, заснований на різкому висміюванні негативних явищ суспільства.

Езопова мова (за ім’ям давньогрецького байкаря Езопа ) – замаскований спосіб думок із натяками, недомовками задля уникнення будь - яких заборон.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Сьогодні на уроці працюють дослідницькі групи, які з’ясовували роль байки у світовій літературі. Заслухаємо короткі повідомлення.



  1. Родовід байки

Народження байки сягає глибини тисячоліть. Витоки її ми знаходимо в античному світі, біля джерел людської цивілізації. Достовірних відомостей про першого байкаря ми не маємо. Більшість дослідників вважає, що першим байкарем світу був Езоп. Він жив у VІ столітті до нашої ери у Стародавній Греції. Езоп був рабом. Хоч зовнішність мав непривабливу, та іскрометний гумор і творчий дар привертали до нього численних прихильників. Послухати його байки збиралися величезні натовпи римлян. Заглиблюючись у природу речей, мудрий Езоп умів розпізнавати першопричину негативних суспільних явищ і викрити людські пороки, наділяючи тварин та рослини у байках людськими рисами та поведінкою. Алегоричну мову на честь родоначальника байки звуть езопівською. Протягом багатьох століть до творів видатного елліна, як до життєдайної криниці, зверталися письменники світу. Твори Езопа – це коріння, з якого пізніше розвивалося гіллясте дерево – жанр байки.

«Творче конструювання». До уявного «дерева байки» учні прикріплюють листочки з іменами видатних байкарів, створюючи схему "Історичний шлях байки"


  1. Літературний період у розвитку байки

Новий літературний період у розвитку байки починається з перших літературних обробок творів Езопа відомими античними письменниками — римським поетом Федром (І ст. н. е.) і грецьким поетом Бабрієм (II ст. н. е.)

Байки Федра спрямовані проти рабовласників і носять викривальний характер. Байкар засуджує соціальну нерівність і прославляє мудрість простої людини. Автор головну увагу приділяє повчанню, моралі і менше дбає про цікаву сюжетну фабулу.

У центральній Європі цей жанр особливо став популярним у другій половині XVII ст. з приходом у літературу видатного байкаря Франції Жана Лафонтена (1621-1695). Байки принесли Лафонтену всесвітню славу і зробили письменника класиком французької літератури. Його байки — це жива і яскрава картина життя всіх прошарків французького суспільства — від селянина-бідняка до короля. Їм притаманна їдка іронія, високий громадянський пафос. Мораль виражає віру автора в торжество справедливості і людського розуму.

«Справжнім своїм торжеством на святій Русі,— з гордістю писав В.Г.Бєлінський, — байка зобов'язана Крилову. Він один у нас справжній і великий байкар». Криловська байка вперше стає гострою, часто політичною сатирою на вельмож. У ній пристрасно звучить протест проти нерівності, несправедливості, проти зла і кривди.

Байка в Україні стала популярною із XVIIст., а утвердилася як жанр у творчості мудреця-філософа ХVІІІ ст. Григорія Сковороди. Була вона в його збірці "Байки харківські" ще прозовою, але такою мудро-повчальною, що мораль інколи перевищувала фабулу в кілька разів.

Розвинули байку в Україні у ХІХ ст. Петро гулак-Артемовський, Левко Боровиковський, Євген Гребінка. Розквіт байки повязується з творчістю Леоніда Глібова, який написав понад сто байок. У ХХ столітті до байок зверталися Микита Годованець, Анатолій Косматенко, Степан Олійник, Павло Глазовий… Розвивається жанр байки і в сучасній українській літературі. (Презентації учнів про життя та творчість байкарів)




  1. Cтруктурa байки. (учень, коментуючи, розкладає заготовлені картинки та терміни)

Байка має свою структуру. Складається в основному з двох частин:

оповідної та моралі (мораль не завжди міститься наприкінці, може бути також і на початку).



Героями байок є звірі, птахи, рослини, люди. У вчинках персонажів байки висміюються людські вади.

Байка за своїм обсягом завжди лаконічна. Неодмінною умовою байки є те, що вона містить у собі дію, тобто низку змін. Події, про які йдеться у байці важливі не самі по собі, вони пояснюють певну думку, певне моральне положення і тому мають алегоричний характер.



Обов'язковими для байки є алегорія, іронія, сатира.

Байка має повчальність. Повчальність байки розкривається через її алегоричність. У байці відсутні метафори, її мова проста, невигадлива.


Гронування: «Якою ми бачимо байку?»

( лаконічна, пізнавальна, динамічна, мудра, повчальна, проста, жартівлива, правдива, сучасна, ідейна, дієва, умовна)




  1. Поетична хвилина

Перед вами – виставка творів відомих байкарів І.Крилова та Л.Глібова. Різноманітність сюжетів, багатогранність образів зробили байки обох авторів надзвичайно цікавими.

Завдання: підготувати виразне читання, інсценізацію байки (на вибір).


Робота над пам`яткою «Особливості виразного читання байок»

1. Байки виконуються з відповідною розповідною інтонацією.

2. Виразно читаючи байку, ви не «виконуєте роль» кожного з її персонажів, а лише інтонаційно підкреслюєте основні риси їхніх характерів. Виконавець — свідок описуваних подій, а не їхній учасник.

3. Для байки характерні інтонації розмовно-побутового мовлення.



4. Мораль байки — відома істина, а не відкриття. Тому виконавець не проголошує її, а ніби нагадує про її існування слухачам.
ІV. Закріплення набутих знань, умінь і навичок.

Пошуково-дослідницька робота



  1. Порівняйте будову байок Л.Глібова та І.Крилова. Вкажіть їхні спільні та відмінні риси.



Л.Глібов

  • Національний колорит;

  • Ліризм;

  • Розгорнутий сюжет.
скругленный прямоугольник 6 прямая со стрелкой 7 прямая со стрелкой 8
І.Крилов

  • Віршована мова;

  • Невеликий обсяг;

  • Розгорнуті описи.




  1. Робота з таблицею






І.Крилов

Л.Глібов

1

Назва твору







2

Тема байки







3

Ідея







4

Герої байки







5

Сюжет







6

Форма розповіді







7

Алегорія







8

Мораль







9

Що засуджує байка?







10

Що вчить?







11

Дібрати прислів’я та приказки до змісту







  • Як ви розумієте поняття «мандрівні сюжети» стосовно байки?




  1. Складання словесного портрета героїв байки – відгадування персонажа. Сенкан

Вовк Ягня

Жорстокий, несправедливий Нещасне, перелякане

Голодний, повсюди рискав Зайшло води напитися

Він бажав з’їсти Ягня Воно хотіло уникнути розправи



Розправа Смерть


  1. Літературознавча гра « З′єднай пари»

  • З’єднати стрілками слова на означення рис людського характеру з назвами тварин, які уособлюють їх у байках.

Осел

Зажерливість

Вовк

Вайлуватість

Муха

Працелюбна

Слон

Упертість

Мавпа

Хитрість

Заєць

Непосидючість

Лисиця

Боягузтво

Ведмідь

Хижість

Щука

Неуважність

Ґава

Незграбність

Бджола

Набридлива






«Дві бочки»

Чия сила, того й правда.

«Лебідь, Щука і Рак»

Зима спитає, де літо було.

«Синиця»

Голосний, як дзвін, а дурний, як довбня.

«Вовк та Ягня»

Не слова красять людину, а добрі діла.

«Коник – стрибунець»

Берись дружно, не буде сутужно.




  1. Літературний аукціон «Впізнай героя»

Вчитель показує речі, а діти вказують, герою якої байки вони належать: окуляри, шматок сиру, виноград, жмуток сінця.


  1. Експрес-інтерв’ю

  • На місці якого персонажа байки ти можеш уявити себе і чому?

  • Чого навчають нас байки?

  • Що нагадують моралі байок? (Моралі байок можна порівняти з основними християнськими законами)

  • Про які вади характеру йшлося у байках?

  • Чи є актуальними теми байок в сьогоднішній час?

  • «Перед сміхом, - писав великий американський гуморист Марк Твен, - ніщо не встоїть». Павло Глазовий стверджував:

Сміх людський – чудесна штука.

Він – мистецтво і наука.

Він – в житті і для життя.

Із потворного й дурного

Посміятися не гріх.

Добрий сміх не б’є, не мучить.

Він на світі жити учить.

Доведіть, що й сміхом можна «лікувати» людину. Але коли, за яких умов?


V. Підсумок уроку. Рефлексія навчальної діяльності.

Слово вчителя

Ми з вами, проаналізувавши байки, можемо довести правдивість слів Федра: В Езопа вчіться, добрі люди!

Для того байка коле під ребро,

щоб виправлять людські заблуди

І похвалять красу й добро.

Хоч розповідь коротка й жартівлива,

Мета її ясна й правдива.

Дійсно байка коле під ребро, виправляє людські заблуди, похваляє красу й добро. Мандрують світом байки, переходять від народу до народу, з покоління в покоління, вчать, застерігають, радять, як жити.

Через віки, із давнини

Прийшла до нас, щоб вчити,

Як жити-бути на землі
І як не слід робити.

У байці звірі ф птахи

Поводяться як люди.

Впізнає, може, хто себе

Й урок цей не забуде.

Черпайте мудрість із байок,

Вони ж бо – скарб нетлінний…

Живуть і житимуть завжди,

Минулого дар цінний.

Байка завжди стояла на сторожі загальнолюдських ідеалів – честі, добра, справедливості. Поети - байкарі прославляли людей мужніх, здатних боротись за волю, відстоювали свої права, вірили в людину. Саме в цьому величезна цінність байки.




Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення:

- Найбільші труднощі я відчув …

- Я зрозумів, що …

- Я не вмів, а тепер умію …

- Я не знав, а тепер знаю …

- На наступних уроках мені хотілося б знову …



VІ. Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання: написати твір-мініатюру на одну із обраних тем:

1. "Роль байки в житті людства".



2. "Чому байка не втрачає своєї популярності?"

3. "Яка байка справила на мене найбільше враження і чому?"
Каталог: ld
ld -> 2 Б. Майлиннің өмірі
ld -> Мазмұны Кіріспе 4
ld -> Синаның (Авиценна) "Медицина канондары" атты еңбегі XІV ғасырға дейін дерлік барлық дәрігерлер үшін канондар ретінде пайдаланылды
ld -> 2015 жылғы «21» маусымдағы №186 Батыс Қазақстан облысы әкімдігінің
ld -> 5 Қоғамның қалыптасу кезеңдері
ld -> Первичными числами являются: 618, 786, 27, 618
ld -> Окисление и галогенирование действием галогенов и галогенидов: экспериментальное и теоретическое исследование реакций, новые методы синтеза вицинальных ди-, поликарбонильных соединений и арилгалогенидов 02. 00. 03 органическая химия


Достарыңызбен бөлісу:




©www.dereksiz.org 2020
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет